Kyrkovalet

Käääära ni,
 
Glöm inte att rösta i kyrkovalet idag. Det ÄR viktigt. Man behöver inte vara religös eller bry sig om kyrkan i sig överhuvudtaget men OM du är medlem i Svenska kyrkan så rösta! Många av er har säkert redan läst den här men om inte och du tvivlar på varför du ska rösta så LÄS http://wistikent.wordpress.com/2013/09/02/tvivlarens-guide-till-kyrkovalet/ Värt att notera är att det alltså är en präst som skriver som privatperson och INTE Svenska Kyrkans officiella åsikter. Finns dock massa info på Svenska kyrkans hemsida också så kolla där med!
 
Tänkte ärligt talat inte rösta alls från början. Jag är ju inte religös och tänkte att det är knepigt att jag som inte vet någonting om kyrkan ska rösta i ett val som handlar om just den. Sen när jag såg reklam och valaffischer från politiska partier så började jag förstå att det har mer med den riktiga politiken i Sverige att göra än vad jag kanske förstod innan. Så jag började läsa på lite mer och insåg rätt fort att det faktiskt är ett viktigt ställningstagande. Det handlar om så mycket mer än bara kyrkan. Det handlar om människor och om hela Sverige egentligen. Det handlar om att göra någonting och faktiskt bry sig, påverka. Finns massa bra info och artikler som ni kan googla er fram till. Innan ni röstar så läs också på de olika alternativens egna hemsidor och bilda en egen uppfattning! Där står det vad de står för och ja ni känner väl själva vad ni identiferar er mest med. I Frimodigkyrkas folder står det bland annat att de återigen vill införa att endast man och kvinna ska kunna gifta sig, inte samkönade. 2013 alltså, i Sverige. Vad som står i Sverigedemokraternas folder kan ni nog redan gissa. Handlar enbart om invandring och hur vi ska öka hatet mot invandrare. Tycker det är skrämmande... Jaja men som sagt kolla runt själva och bilda er en egen uppfattning! Men glöm för all del inte rösta. Kan man vara med och bidra till att hat i Sverige får mindre inflytande så tycker jag att man ska göra det. För det är just det som din röst avgör, hur mycket inflytande dessa hatande grupper ska få. 
 
För min egen del blir faktiskt också Öppen Kyrka jag kommer rösta på, deras program hittar ni här: http://oppenkyrka.se/hela-programmet/ . Jag tycker det är bra om kyrkan moderniseras så mycket som möjligt + att jag tycker man ska vara välkommen oavsätt kön/läggning/religon på alla platser i Sverige. Diskriminering hör inte hemma 2013... :)
 
Det som krävs för att rösta är alltså att du är 16 år fyllda och är medlem i Svenska kyrkan. Har du inte fått något röstkort eller som jag, redan slängt det, så räcker det med att man har med legitimation eller pass. Du kan alltså fixa det på plats! Jaja, tänk igenom det här nu och läs på lite grann. Det är faktiskt viktigt och om du inte tycker det är viktigt så tänk igenom varför du inte tycker det är viktigt.
 
Det var allt jag ville säga c:
 
Haa det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0